18 مارس 2024- مطالعه جدیدی که توسط محققان بیمارستان مک‌لین و دانشگاه ایالتی واشنگتن انجام شد، از پیشرفت‌هایی در اندازه گیری دیجیتال قند خون استفاده کرد تا نشان دهد که نوسانات گلوکز که بطور طبیعی رخ می دهند بر عملکرد شناختی افراد مبتلا به دیابت نوع 1 (T1D) تأثیر می‌گذارند.

نتایج این مطالعه که در npj Digital Medicine منتشر شده است، نشان داد که در لحظاتی که گلوکز غیرطبیعی بود- یعنی به طور قابل‌توجهی بالاتر یا کمتر از سطح گلوکز معمول یک فرد بود- عملکرد شناختی کندتر بود. با این حال، برخی از افراد نسبت به سایرین نسبت به اثرات شناختی نوسانات زیاد گلوکز مستعدتر بودند.

پرفسور زو هاکس محقق در مک لین و نویسنده ی ارشد مقاله، گفت: «در تلاش برای درک اینکه چگونه دیابت بر مغز تأثیر می‌گذارد، تحقیقات ما نشان می‌دهد که مهم این است که نه تنها شباهت افراد، بلکه تفاوت‌هایشان را نیز در نظر بگیریم.»

دیابت نوع 1، نوعی بیماری خود ایمنی است که با تغییرپذیری گلوکز مشخص می شود. مطالعات آزمایشگاهی قبلی نشان داده است که سطح گلوکز بسیار پایین و بسیار بالا، عملکرد شناختی را مختل می کند. با این حال، محدودیت‌های فن‌آوری، مطالعه ی تأثیر نوسانات طبیعی گلوکز بر عملکرد شناختی را در خارج از آزمایشگاه دشوار می‌کند و محققان را از به دست آوردن اندازه‌گیری‌های مکرر و با فرکانس بالا در افراد مشابه در طول زمان باز می‌دارد. اندازه‌گیری‌هایی با فرکانس بالا برای درک اینکه آیا نوسانات گلوکز بر شناخت همه ی افراد به طور یکسان تأثیر می‌گذارد، ضروری است.

در این مطالعه ی جدید، محققان از حسگرهای دیجیتال گلوکز و تست‌های شناختی مبتنی بر گوشی‌های هوشمند برای جمع‌آوری داده‌های مکرر گلوکز و داده های شناختی با فرکانس بالا در 200 فرد مبتلا به دیابت نوع 1 استفاده کردند. اندازه گیری قند خون هر پنج دقیقه و داده های شناختی سه بار در روز به مدت پانزده روز جمع آوری شد.

جمع آوری داده های گلوکز و داده های شناختی بدون مزاحمت، در حالی که شرکت کنندگان به زندگی روزمره خود ادامه می دادند، به محققان این امکان را داد که تأثیر نوسانات طبیعی گلوکز را بر عملکرد شناختی افراد بررسی کنند. با داده های بسیاری از هر فرد، آنها توانستند از یادگیری ماشینی برای آزمایش اینکه آیا تأثیر گلوکز بر شناخت از فردی به فرد دیگر متفاوت است یا خیر، استفاده کنند.

این مطالعه نشان داد زمانی که گلوکز به طور قابل توجهی بالاتر یا پایین تر از حد معمول باشد، عملکرد شناختی مختل می شود و این اثر در "سرعت پردازش" مشاهده شد اما در "توجه پایدار" مشاهده نشد. ممکن است سرعت پردازش تحت تأثیر نوسانات کوتاه مدت و لحظه به لحظه ی گلوکز باشد، در حالی که "توجه پایدار" تحت تأثیر غلظت بالا یا پایین گلوکز که برای مدت زمان طولانی‌تری ادامه می‌یابد، قرار گیرد.

محققان همچنین دریافتند که افراد از نظر میزان تأثیر نوسانات گلوکز بر سرعت شناختی با یکدیگر تفاوت دارند و برخی از افراد - از جمله افراد مسن و بزرگسالانی با بیماری های خاص - بسیار بیشتر از دیگران تحت تأثیر نوسانات گلوکز قرار گرفتند.

دکتر لورا ژرمین، نویسنده ارشد این مقاله و مدیر آزمایشگاه فناوری مغز و سلامت شناختی مک‌لین، گفت: «نتایج ما نشان می‌دهد که افراد می‌توانند در نحوه تأثیرگذاری گلوکز بر مغزشان تفاوت‌های زیادی با یکدیگر داشته باشند. ما دریافتیم که به حداقل رساندن نوسانات گلوکز در زندگی روزمره برای بهینه سازی سرعت پردازش مهم است و این امر به ویژه برای افرادی که مسن تر هستند یا به سایر بیماری های مرتبط با دیابت مبتلا هستند، صادق است».

یک کشف غافلگیر کننده این بود که اوج عملکرد شناختی شرکت کنندگان با سطوح گلوکز که کمی بالاتر از محدوده طبیعی آنها بود، همزمان بود، اگرچه با افزایش سطح گلوکز بیشتر از آن، عملکرد شناختی کاهش یافت.

پرفسور نائومی چایتور، یکی از نویسندگان ارشد این مقاله، استاد و رئیس گروه کالج پزشکی السون اس فلوید در دانشگاه ایالتی واشنگتن، گفت: «این یک یافته مهم بود، زیرا افراد مبتلا به دیابت اغلب گزارش می‌دهند که در سطح گلوکز بالاتر از آنچه که سالم تلقی می‌شود، احساس بهتری دارند. ممکن است مغز شما به یک سطح از قند خون شما، که بیشتر اوقات در آن سطح قرار دارد، عادت کند. بنابراین گام بعدی در این تحقیق این است که ببینیم آیا سطح گلوکز مرتبط با اوج عملکرد شناختی، با کاهش درصد زمان بالاتر از محدوده ی قند خون نرمال، کاهش می‌یابد یا خیر. درصد زمان بالاتر از محدوده ی قند خون نرمال را می‌توان از طریق استفاده از سیستم‌های مدیریت خودکار دیابت به دست آورد».

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2024-03-glucose-affect-cognitive-people-diabetes.html